Η Ελλάδα είναι μια χώρα «βουτηγμένη» στη Μεσόγειο, όχι μόνο γεωγραφικά αλλά κυρίως από άποψη πολιτισμού και παράδοσης. Παρά τη γειτνίαση της με το σλαβικό κόσμο και τη στενή της σχέση με τον οθωμανικό – ήταν υπό τουρκική κυριαρχία για περισσότερα από 400 χρόνια – διατήρησε τα έθιμα και τις παραδόσεις της. Για έναν Δυτικό που έρχεται για πρώτη φορά σε επαφή με το σημερινό ελληνικό κόσμο, υπάρχει ένα σαφές συναίσθημα ότι βρίσκεται σε μια χώρα διχασμένη μεταξύ Δύσης και Ανατολής και με βαθιές σλαβικές επιρροές.
Η Ελλάδα προέρχεται καλώς ή κακώς από μια αγροκτηνοτροφική κοινωνία, σημειώνοντας έντονες αλλαγές τα τελευταία είκοσι χρόνια. Μια χώρα που προσπαθεί να βρει ένα σημείο συνάντησης μεταξύ των νέων αναγκών μιας κοινωνίας σε εξέλιξη, ανοικτής σε νέες επιρροές και ερεθίσματα αλλά που παράλληλα σέβεται τις ρίζες της.
Το θέμα είναι πολύ μεγάλο και αφορά όχι μόνο τα ήθη, τα έθιμα και τις συνήθειες της καθημερινότητας αλλά επηρεάζει και το σύνολο της πολιτιστικής της παράδοσης.
Ακόμη και σήμερα, όταν μιλάμε για την ελληνική μουσική στην Ιταλία, ο νους μας πηγαίνει αυτομάτως στους ήχους του “Ζορμπά”. Ήρθε λοιπόν ο καιρός η ελληνική μουσική να βγει από τα παλιά “μουσικά στερεότυπα” και να παρουσιάσει τόσο εντός όσο και εκτός χώρας νέες μουσικές συνθέσεις. Νέες στην έκφρασή τους αλλά γεμάτες αληθινή και ακόμα πιο αυθεντική ελληνική παράδοση. Η βυζαντινή μουσική παράδοση εξακολουθεί να είναι παρούσα στους ύμνους της εκκλησίας διεισδύοντας στη λαϊκή μουσική κατά τη διάρκεια των 400 χρόνων της οθωμανικής κατοχής. Στην παράδοση της βόρειας Ελλάδας και της Ηπείρου κυριαρχούν τραγούδια και ήχοι με βαλκανικές επιρροές ακόμη και χρήση παραδοσιακών μουσικών οργάνων των ανατολικών Βαλκανίων, όπως ο Καβάλος και ο Νέιος.
Η ένωση αυτών των ανόθευτων στοιχείων της παράδοσης σε ένα πνεύμα ανανέωσης δημιουργεί ήχους που δεν είναι μια εμμονική επανάληψη του παλαιού αλλά η εξέλιξη και μια σύνοψη όλων όσων χαρακτηρίζουν την κουλτούρα ενός λαού: την ιστορία, τα έθιμα και τις συνήθειες του, τις παραδόσεις του.
Νέοι καλλιτέχνες και νέοι ήχοι γεννιούνται στην ελληνική μουσική σκηνή. Εδώ και χρόνια, τα νέα ταλέντα καταφέρνουν και καθιερώνονται συνθέτοντας ποιοτική μουσική, με μέγιστο σεβασμό στις λαϊκές παραδόσεις της χώρας τους.
“Με μια βαλίτσα όνειρα”, αυτός είναι ο τίτλος της πρώτης δισκογραφικής δουλειάς του Θάνου Σταυρίδη. Τον ακούσαμε να παίζει ακορντεόν στο πλαίσιο του Θερινού Φεστιβάλ του Δήμου Πατρών. Μείναμε γοητευμένοι από τον ίδιο και το συγκρότημά του, τους “dRom” τόσο για την επιδεξιότητα όσο και για τις συνθέσεις που εκτελέστηκαν.
Το CD αποτελείται από 12 συνθέσεις του ιδίου του Σταυρίδη, όπου η Δύση και η Ανατολή “μπερδεύονται”: παραδοσιακές συνθέσεις του παρελθόντος με σύγχρονους ελληνικούς ρυθμούς γεμάτους βαλκανικές επιρροές αλλά και με έντονο το στοιχείο της τζαζ, φέρνουν στην επιφάνεια την ψυχή μιας Ελλάδας που κοιτάζει προς τη Δύση.
Αυτή είναι η ικανότητα και το ταλέντο του Σταυρίδη: δε σταματάει στα σύνορα μιας «εγχώριας» μουσικής αλλά καταφέρνει να διασχίσει το σύνορο αυτό με υπερηφάνεια, ανακηρύσσοντας τον εαυτό του γιο του μεσογειακού πολιτισμού χωρίς να απαρνιέται τις βαλκανικές και ανατολικές επιρροές του.
Τα λόγια του πριν από τη συναυλία ήταν ακριβώς αυτά: «Έχω επίγνωση ότι είμαι Έλληνας και έχω μέσα στην κουλτούρα μου τα ποντιακά, βαλκανικά και κάπως ρομά στοιχεία της ελληνο-μακεδονικής καταγωγής μου. Γνωρίζω επίσης ότι είμαι γιος μιας χώρας της Μεσογείου που πάντα διχάζεται μεταξύ Δύσης και Ανατολής». Αυτές οι λέξεις είναι η πιο αληθινή περιγραφή της μουσικής του. Είναι η αναζήτηση μίας πολιτιστικής ταυτότητας στο χάσμα μεταξύ παλαιού και νέου, μεταξύ Δύσης και Ανατολής.
Η ομάδα “dRom” αυτοχαρακτηρίζεται ως μια μουσική κολεκτίβα, όπου όλες οι μουσικές εμπειρίες των μελών της συναντώνται και ενώνονται με πάθος για μουσική και αυτοσχεδιασμό. Έχει δημιουργηθεί το 2015 με πρωτοβουλία του Θάνο Σταυρίδη, συνθέτη και τραγουδοποιού. Ο Θάνος Σταυρίδης διαθέτει μακρά εμπειρία που έχει ωριμάσει δίπλα σε σημαντικούς εγχώριους καλλιτέχνες αλλά και μεγάλα ονόματα της ξένης, βαλκανικής μουσικής.
Το CD τους με τίτλο “Με μια βαλίτσα όνειρα”, που κυκλοφόρησε τον Ιούνιο από το ελληνο-ολλανδικό Label Kyklos Records και την Galileo Music έχει γίνει ήδη επιτυχία στο εξωτερικό. Ακούγεται από πολλούς ραδιοφωνικούς σταθμούς σε διάφορα μέρη του κόσμου και έχει λάβει θετική αξιολόγηση από ξένους κριτικούς, κατατάσσοντάς το ως ένα από τα καλύτερα στην κατηγορία “worldmusic”.
– Θάνος Σταυρίδης – ακορντεόν
– Γιάννης Καρακαλπακίδης – ηλεκτρική κιθάρα
– Γιώτης Κιουρτσόγλου – μπάσο
– Χρήστος Τάσιος – τύμπανα και κρουστά
Με το σχήμα αυτό, οι dRom ολοκληρώνουν την καλοκαιρινή τους περιοδεία ως πρωταγωνιστές σε διάφορες συναυλίες που πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα, τη Βόρεια Μακεδονία, την Κύπρο και τη Βουλγαρία.
(Mετάφρ. Αθανασία Μοναστιρλη)
Blog
Θάνο Σταυρίδη – “Με μια βαλίτσα όνειρα”
Ανάμεσα σε δύο κουλτούρες
Mediterranean Beach Games 2019
ΠATRA: από 25 έως 31 Αυγούστου
“ένα γλαφυρό σχόλιο” του Δ. Δημητρόπουλου
Η πικρία ενός αδικοχαμένου μικρού δέντρου που ζούσε ανέμελα στην γωνία των οδών Κορίνθου & Καρόλου
του Δημήτρη Δημητρόπουλου
Αγαπητοί συμπολίτες αυτής της όμορφης πόλης,
Ήμουν ένα μικρό, κομψό και όμορφο δεντράκι στην διασταύρωση των οδών Κορίνθου και Καρόλου. Ζούσα εκεί εδώ και πολλά χρόνια, παρέα με το μεγάλο αδελφάκι μου (μερικοί από εσάς ίσως να μην είχατε ακόμα γεννηθεί, όταν εγώ μεγάλωνα), σε αυτό το δύσκολο και απρόσιτο σημείο…
συνεχίσετε την ανάγνωση…
4ο Διεθνές Street Art Festival Πάτρας
Η Art in Progress σας προσκαλεί στην τελετή λήξης του 4ου Διεθνούς Street Art Φεστιβάλ Πάτρας, το απόγευμα της Κυριακής 21 του μηνός, με ξενάγηση στις Τοιχογραφίες (Murals) που δημιουργήθηκαν φέτος στην πόλη μας.
Κεντρική Εκδήλωση κάτω από το Mural του “Gera1” επί της οδού Κορίνθου 161 (και Βαλτετσίου), ώρα 21:00 το βράδυ της Κυριακής.
Ευχαριστούμε
Για την Art in Progress
Δημήτριος Δημητρόπουλος
κάντε κλικ… ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ dete.gr
«Η υπέροχη γλώσσα…»
Μετά από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη…
στην Πάτρα η Ιταλίδα ελληνίστρια Αντρέα Μαρκολόνγκο
Το βιβλιοπωλείο discover (Discover Bookstore), οι Εκδόσεις Πατάκη (Εκδόσεις Πατάκη-Patakis Publishers), το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών και η Πρεσβεία της Ιταλίας στην Ελλάδα προσκαλούν το κοινό την Τετάρτη 8 Μαΐου 2019 στις 19:00 το απόγευμα στον χώρο του βιβλιοπωλείου στο στενό της Βούρβαχη, κάτω από την Κορίνθου πριν την πλ. Γεωργίου Α’, σε μια συζήτηση με την Andrea Marcolongo (Andrea Marcolongo Muratović), η οποία είναι η συγγραφέας των βιβλίων «Η υπέροχη γλώσσα – 9 λόγοι για ν’ αγαπήσεις τα αρχαία ελληνικά» & «Το μέτρο του ηρωισμού».
The Best : Στην Πάτρα σήμερα η Ιταλίδα ελληνίστρια Αντρέα Μαρκολόνγκο
Notre Dame interviews
Dr.Dimitris Theodossopoulos : Notre Dame interviews
“Αγαπητοί φίλοι και συνάδελφοι,
η τελευταία ενημέρωση για τη γνώμη μου για την καταστροφή και ανοικοδόμηση της Notre Dame”
SCIENTIFIC AMERICAN
How France Can Rebuild Notre Dame
An expert offers a scientific perspective on what has been lost and what can be restored
The world watched helplessly this week as Paris’s treasured Notre Dame cathedral went up in flames. Although fire brigades managed to save parts of the building, such as the bell towers, the blaze destroyed the roof and spire—along with countless artifacts.
However,…read on…
– Το άρθρο εφημερίδας Έθνος της Κυριακής 21.04.2019
CELI – Ινστιτούτο Iτ.Αθηνών
Παράταση στις εγγραφές CELI Ιουνίου 2019
Έχει δοθεί παράταση στις εγγραφές CELI Impatto επίπεδο Α1 και Celi 1 2,3,4,5 για την εξεταστική Ιουνίου 2019 έως τις 24 Απριλίου 2019 (έως τις 30 Απριλίου 2019 για εφφραφές ONLINE).
Οι εξετάσεις θα πραγματοποιηθούν στις 24 Ιουνίου στις τρεις ιστορικές έδρες της χώρας: Αθήνα, Θεσσαλονίκη και – φυσικά – Πάτρα.
Μια σημαντική καινοτομία των εξετάσεων Celi είναι η κατάργηση της αρνητικής βαθμολογίας, ένα πολύ σημαντικό επίτευγμα, το οποίο υιοθετήθηκε για πρώτη φορά παγκοσμίως στην έδρα της Αθήνας, στις εξετάσεις του Μαρτίου 2019.
Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών
Ηλεκτρονική εγγραφή στις εξετάσεις:
https://www.cvcl.it/pre-iscrizioni-candidati
Θέματα περασμένων εξετάσεων:
https://www.unistrapg.it/node/3278
ΓΡΑΦΕΙΟ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ CELI
Τηλ. 210-5242646 (int. 1)
Fax. 210-5242714
“Μέρες Βροχής – Rainy Days”
” Ένα τεράστιο ευχαριστώ σε όλους τους καλούς συνεργάτες και καταξιωμένους επαγγελματίες, που συνεχίζουν να στηρίζουν αυτή την όμορφη προσπάθεια που ξεκινήσαμε πριν μερικά χρόνια. Πάμε για το επόμενο! Panos Golfis Zois Triantafilloy Sfakianakis Maria Lainas Elena Pavlea Christina Gerogiannis George Barkouris Theodosis Tzavaras Γεωργία Χατζηβεη Απόστολος Μπονέλης Ο Άλλος Άνθρωπος Κοινωνική Κουζίνα Δωρεάν Φαγητό Για Όλους Ευχαριστούμε θερμά την Dimitra Christodoulopoulou και το Κοινωνικό Παντοπωλείο – Παροχής Συσσιτίου Δήμου Βύρωνα για την όμορφη φιλοξενία και βραδιά, και τον Κινηματογράφος Νέα Ελβετία για την άψογη προβολή!” Αλεσσάντρο Σπηληωτόπουλο
FACEBOOK
********************
“Μέρες Βροχής – Rainy Days” του Αλεσάντρο Σπηλιωτόπουλου την Τετάρτη 20 Φεβρουαρίου 20:00 στον Δημοτικό κινηματογράφο “Νέα Ελβετία”
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Κοινωνικής Δικαιοσύνης στις 20 Φεβρουαρίου 2019, οι Δομές του Δήμου Βύρωνα, «Κοινωνικό Παντοπωλείο» & «Παροχή Συσσιτίου» σε συνεργασία με τις ανθρωπιστικές οργανώσεις «Άνθρωποι Αγάπης» και «Κοινωνική κουζίνα – Ο Άλλος Άνθρωπος» σας προσκαλούν στην παρουσίαση της κινηματογραφικής ταινίας μεσαίου μήκους “Μέρες Βροχής” του Αλεσάντρο Σπηλιωτόπουλου σε σενάριο Σίμου Οικονομίδη. Το θέμα της ταινίας είναι οι νέο-άστεγοι στην Αθήνα της κρίσης και γυρίστηκε χάρη στην αφιλοκερδή συμμετοχή πολλών καταξιωμένων επαγγελματιών του χώρου.
Ο σκηνοθέτης της ταινίας, …συνεχίζει…
Συναυλία & φάτνη των Χριστουγέννων
Η ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΦΑΤΝΗ του Καθολικού Ναού του Αγίου Ανδρέα Πατρών.
ΦΩΤΟ & VIDEO
ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ στο Παμπελοποννησιακό Στάδιο
ΠΡΌΣΚΛΗΣΗ
Η Διοικούσα Επιτροπή του Παμπελοποννησιακού Σταδίου σας καλεί στην τελετή ονοματοδοσίας της αίθουσας τύπου
«ΑΛΕΚΑ ΣΙΟΥΛΗ»
την Τετάρτη 12 Δεκεμβρίου 2018
και ώρα 19:00
«ΠΑΖΟΛΙΝΙ» στην Πάτρα
«ΠΑΖΟΛΙΝΙ» ΣΤΟ ΛΙΘΟΓΡΑΦΕΙΟ
24-25/11, ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΠΟΤΡΟΠΑΙΑ ΔΟΛΟΦΟΝΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΑΙΝΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ ΤΟΥ
Η παράσταση «Παζολίνι» έρχεται στο θέατρο Λιθογραφείον της Πάτρας
στις 24 & 25 Νοεμβρίου.
Είναι βασισμένη στο έργο του Γιάννη Σολδάτου «Όταν ο Παζολίνι συνάντησε το αγόρι που του πρόσφερε το θάνατο».
Ποιητής ή Ζωγράφος; Κινηματογραφιστής ή Διανοούμενος; … συνεχίσει
Παρουσίαση βιβλίου στο Μέγαρο Αθηνών
Σας προσκαλώ στην παρουσίαση του βιβλίου μου
“Σημειώσεις πάνω στα Χορικά του J.S. Bach”, από τις εκδόσεις “Το Δόντι”
που θα γίνει στην αίθουσα της Μουσικής Βιβλιοθήκης Λίλιαν Βουδούρη στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών,
την Πέμπτη 15 Νοεμβρίου 2018, στις 7μ.μ.
Το βιβλίο θα παρουσιάσουν ο Σπύρος Δελέγκος, μουσικός – μουσικολόγος
και ο Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος, θεολόγος – μουσικός
Βασιλική Φιλιππαίου
Συνθέτις – καθηγήτρια Θεωρητικών
Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας 2018
Πρόσκληση: Η «Σκοτεινή» πλευρά του 5G
Πρόσκληση σε εκδήλωση
– Η «Σκοτεινή» πλευρά του 5G –
Η Ιταλική σορδελίνα…
Η ΣΟΡΔΕΛΙΝΑ ΚΑΙ Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ
επιμέλεια του δρ.Luigi Gugliotta
Μετάφραση στα Ελληνικά Αθανασία Μοναστίρλη
Ακόμη και σήμερα, όταν ακούω για τους παίχτες της γκάιντας, οι αναμνήσεις μου με πηγαίνουν πίσω στα χρόνια της παιδικής μου ηλικίας και συγκεκριμένα στις εικόνες των Χριστουγέννων. Μου έρχονται στη μνήμη οι μορφές των δύο βοσκών, που έρχονταν από τα χωριά της ενδοχώρας του νότιου Λάτσιο κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων, το βράδυ, πάντοτε δύο μαζί, για να παίξουν παραδοσιακά Χριστούγεννιάτικα μοτίβα στην είσοδο του κτηρίου. Ήταν ντυμένοι με τα τυπικά τους ρούχα και καλύπτονταν με παχιά δέρματα προβάτων, με τα κλασσικά «ciociare» στα πόδια τους, τυπικά υποδήματα των βοσκών και των αγροτών του Fusinate. O ένας έπαιζε την γκάιντα και ο άλλος τo ζουρνά, χαρούμενοι με τις προσφορές εκείνων που σταμάτησαν να ακούσουν.
Eik.1 Παίχτες της γκάιντας ντυμένοι με τα τυπικά τους ρούχα

Σήμερα, η βουκολική φιγούρα του παίκτη της γκάιντας παραμένει μόνο στη Φάτνη, όπου συνήθως τοποθετείται κοντά στην καλύβα ή στη σπηλιά της Αγίας Οικογένειας, ενώ η γκάιντα, ένα μουσικό όργανο που ήταν πάντα παρόν στις διάφορες μορφές του στην ιταλική παράδοση της υπαίθρου χάρη στο πάθος ορισμένων μουσικών, έχει ξανακερδίσει το ρόλο της στην παραδοσιακή μουσική.
Μέχρι τώρα, τα φεστιβάλ που είναι αφιερωμένα σε αυτό το πνευστό μουσικό όργανο οργανώνονται σε διάφορα μέρη της Ιταλίας. Ανάμεσα σε αυτά αναφέρομαι σε δύο από τα πιο γνωστά: Φεστιβάλ della Zampogna της Σκαπόλη και Φεστιβάλ della Zampogna του Μαρανόλα.
Και ακριβώς στο Maranola, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του τοπικού Φεστιβάλ, μπορέσαμε να διαπιστώσουμε πώς η γκάιντα, που κατά την άποψη πολλών ανθρώπων ήταν ένα φτωχό μουσικό όργανο, έχει για αιώνες, ξεκινώντας από την ανακάλυψή της, μια ιστορία πλούσια σε μελέτες και προσπάθειες τελειοποίησης του ιδίου του οργάνου.
Στα τέλη του δέκατου έκτου αιώνα και σε όλη τη διάρκεια του ‘600, η γκάιντα τελειοποιήθηκε από έξυπνους εφευρέτες, με την προσθήκη πολυάριθμων κλειδιών για να αποκτηθούν μεγαλύτερες χρωματικές δυνατότητες, σε μια προσπάθεια να πλησιάσουν τις δυναμικές και τις μουσικές διακυμάνσεις του εκκλησιαστικού οργάνου. Έτσι γεννήθηκε η σορδελίνα.
Η sordellina, εμπνευσμένη από τις λαϊκές ναπολιτάνικες τσαμπούνες είναι μια ευγενής γκάιντα με πτυσσόμενο φυσερό. Χαίρει μεγάλης εκτίμησης από μουσικούς, αριστοκράτες και πλούσιους εμπόρους. Με πλούσιο ρεπερτόριο που συνοδεύει θρησκευτικά ή λαϊκά τραγούδια ή ακόμα και χορούς, η σορδελίνα παίζεται σε όλες τις ευρωπαϊκές βασιλικές αυλές της εποχής. Παιζόταν καθ’όλη τη διάρκεια του δέκατου έβδομου αιώνα, από μουσικούς όπως
* Ο Giovanni Lorenzo Baldano από τη Savona (1576-1660) που συνέθεσε πάνω από 160 τραγούδια για sordellina, τα οποία συλλέχτηκαν στο βιβλίο “Libro per scriver l’intavolatura per sonare sopra le sordelline” (Savona 1600) “Ballo del Gran Duca”;
* Ο Γάλλος François Langlois (1588-1647), διάσημος έμπορος τέχνης σε όλη την Ευρώπη και παίχτης της γαλλικής γκάιντας “musette de cour” . Μεταξύ του 1623 και του 1626 ο François Langlois έκανε γνωστή τη sordellina στο Λονδίνο, στο Παρίσι, στο Μπορντό και στη Ρώμη, συμβάλλοντας με την προσθήκη ενός δεύτερου σωλήνα και στη γαλλική musette, όπως στην ιταλική sordellina που ο ίδιος έπαιζε αριστοτεχνικά.
* Ο πρεσβύτερος μελετητής Manfredo Settala από το Μιλάνο (1600-1680), εφευρέτης και κατασκευαστής μουσικών οργάνων, δημιουργός σύνθετων σορδελίνων (έως και τεσσάρων σωλήνων και 56 πλήκτρων). Ο Manfredo Settala μπορεί ασφαλώς να οριστεί ως ο πατέρας της ιταλικής sordellina, ειδικά μετά την ανακάλυψη, σε ένα βιβλίο τέχνης, της απεικόνισης
του έργου του Carlo Francesco Nuvolone (1609-1702) που απεικονίζει το Manfredo Settala που παρουσιάζει κάποιες από τις εφευρέσεις του, συμπεριλαμβανομένης της sordellina του.
* Ο Γάλλος Marin Mersenne (1588-1648), χειροτονήθηκε ιερέας, αποκαλείται επίσης “πατέρας της ακουστικής” για το έργο του στη μουσική θεωρία “Harmonie universelle” (1636). Ο Mersenne, μια πολύπλευρη φιγούρα και συνδετικός κρίκος ανάμεσα σε ανθρώπους και ιδέες της εποχής του σε διάφορες περιοχές της Ευρώπης, δημοσιεύει, στην εγκυκλοπαιδική του πραγματεία του 1636, μια πλήρη περιγραφή της ιταλικής sordellina του Manfredo Settala.
Ο Mersenne, το 1633, είχε στείλει το συνεργάτη του Gabriel Naude, ο οποίος ήταν καλός φίλος του γνωστού μιλανέζου ιατρού Ludovico Settala, πατέρα του Manfredo Settala, στο Μιλάνο και στη Ρώμη, αναζητώντας πληροφορίες για ιταλικά μουσικά όργανα.
Η ιταλική sordellina είχε μια βαθιά επίδραση σε άλλες ευρωπαϊκές γκάιντες. Ο ίδιος ο Mersenne συμβούλευσε τους κατασκευαστές γαλλικών μουσετών να μιμηθούν τις πολυφωνικές δυνατότητες των δύο ξεχωριστών σωλήνων, χαρακτηριστικών της ιταλικής sordellina.
Το 1660 ο Martin Hotteterre θα εφαρμόσει ένα δεύτερο σωλήνα στις γαλλικές μπαρόκ γκάιντες, αυξάνοντας έτσι την μελωδική έκταση του οργάνου.
Ο ΠΥΝΑΚΑΣ ΤΗΣ SESSA AURUNCA (CE)
Με το θάνατο του Settala, η sordellina ξεχνιέται και μερικά μόνο ίχνη παραμένουν σε μερικές ζωγραφιές ή γραπτές αναφορές, όπως βλέπουμε παραπάνω.
Το 2016 από τον Master Λουθίερ Marco Tomassi, όμως, ανακαλύφθηκε ένας σημαντικός πίνακας, που χρονολογείται από το 1630 και αποδίδεται στον Ναπολιτάνο ζωγράφο Paolo Domenico Finoglio (1590-1645), στο παρεκκλήσι του παλιού μοναστηριού (τώρα Istituto Superiore Agostino Ninfo), στη Sessa Aurunca (CE)
Ο πίνακας δείχνει έναν παίκτη της sordellina, συνοδευόμενο από έναν παίκτη κορνέτου ενώ δύο νέοι τραγουδούν.
Η παρουσία δύο αγγέλων υπογραμμίζει την πνευματική αξία της παράστασης, αλλά η σημασία της έγκειται κυρίως στο γεγονός ότι επιβεβαιώνει ότι η σορδελίνα ήταν ήδη ένα μουσικό όργανο.
Η σορδελίνα της ζωγραφικής της Sessa Aurunca είναι παρόμοια με αυτή των δύο έργων ζωγραφικής που έγιναν στη Ρώμη το 1630 από τον Claude Vignon, που απεικονίζει τον περίφημο Francois Langlois (εικ.1). Πρόκειται για ένα σύνθετο όργανο με τρεις σωλήνες, όπου ο αέρας διοχετευόταν μέσω φυσητήρα κάτω από το δεξιό βραχίονα του παίκτη, εξοπλισμένο με πολλά σύγχρονα κλειδιά με μεταλλικά στηρίγματα, όπως αυτά του κλαρινέτου που γεννήθηκε ωστόσο 70 χρόνια αργότερα.
Το 2016, ο καθηγητής Eric Montbel, καθηγητής Εθνομουσικολογίας του Πανεπιστημίου της Aix-Marseille και σπουδαίος μελετητής μουσικών οργάνων της προαναφερθείσας περιόδου (γκάιντες, γαλλικές γκάιντες κλπ.), σε συνεργασία με τρεις εξαιρετικούς μουσικούς και μελετητές μεσαιωνικής και μπαρόκ μουσικής (ο μηχανικός δάσκαλος κατασκευαστής λαούτου Marco Tomassi, ο Giorgio Pinai, μελετητής και ειδικός σε παραδοσιακά πνευστά μουσικά όργανα, ο φλαουτίστας Marco Iamele μουσικολόγος-φιλόλογος), πραγματοποίησε ένα συνέδριο στο Maranola, κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ της Τσαμπούνας, σχετικά με τη σημασία της ανεύρεσης του πίνακα από τη Sessa Aurunca.
Το 2019 ο καθηγητής Eric Montbel και ο δάσκαλος κατασκευαστής Marco Tomassi ανακοίνωσαν, κατά τη διάρκεια του XXVI φεστιβάλ Maranola, την ανακατασκευή από την Lutherie Montecassino της sordellina του Manfredo Settala (εικ.6) και την παρουσίαση του οργάνου τούτου με την πρώτη εκτέλεση κομματιών μετά από αιώνες σιωπής.
Η αριστοτεχνική εκτέλεση κομματιών από έργα του Giovanni Lorenzo Baldano και κομμάτια που πρότειναν ο καθηγητής Montbel και ο Tomassi συγκίνησαν τους ακροατές. Η σκέψη ότι ένα μουσικό όργανο επανήλθε στη ζωή, μετά από αιώνες λήθης, δημιούργησε σε όσους ήταν παρόντες μια εμφανή περιέργεια και ένα αίσθημα σεβασμού.
Ο ήχος τόσο κοντά αλλά τόσο διαφορετικός από αυτόν της παραδοσιακής γκάιντας και τόσο παρόμοιος με εκείνον του εκκλησιαστικού οργάνου, γοήτευσε το ακροατήριο.
Πριν από 400 χρόνια περίπου μια γαλλική μουσέτα και μια ιταλική sordellina συναντήθηκαν σε μια αρμονία ήχων που χάρη στις μελέτες και τη δουλειά , αλλά πάνω απ ‘όλα χάρη στο πάθος ανθρώπων όπως ο καθηγητής Eric Montbel και ο master luthier Marco Tomassi, επέστρεψαν για να εξαπλωθούν στους ουρανούς της ποιοτικής μουσικής.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
1) Ευχαριστούμε τον Καθηγητή Eric Montbel για υλικό που μας έδωσε ευγενικά
MONTBEL Eric, «Le portrait de Manfredo Settala attribué à Carlo Francesco Nuvolone: un hommage au collectionneur et facteur de sourdelines», in Musique-Images-Instruments n°15, Portraits, ballets, traités, CNRS Editions, 2015.
* The Sourdeline of Manfredo Settala – Eric Montbel (The journal of Bagpipe Society Summer 2015)
* The Sourdeline of Manfredo Settala, Part 2 – Eric Montbel (The journal of Bagpipe Society Autumn 2015)
* La Sordellina di Sessa Aurunca, Zampogna accademica, arcadica, modello europeo (Eric Montbel, Dottore in Etnomusicologia dell’università di Aix-Marseille)
2) ZampogneriA – Fiumerapido (Finisterre, 2016)